Activiteitencie

De activiteiten-commissie van de “Vrienden” zoekt dringend versterking!  
Iedereen die iets voor onze vereniging (dus voor het muZEEum of het archief) wil doen is van harte welkom in onze activiteiten commissie. We vergaderen meestal de eerste woensdagmiddag van de maand -dus éénmaal per maand- om te organiseren wat nodig is en afspraken te maken. We weten dat sommige mensen echte “vergaderinghaters” zijn; nou ook díe zoeken we voor bepaalde klusjes als ze zich oproepbaar willen stellen. Wat wij zoal doen, is nogal veelzijdig. Om maar wat te noemen:
-Het organiseren van lezingen in muZEEum of archief, met alles wat daarbij behoort. O.a. ook fysieke bezigheden zoals gereedzetten van stoelen, tafels, projectieapparatuur, begeleiding van bezoekers, drankjes, hapjes, kortom alles wat hierbij nodig is.
-Het ondersteunend werken aan dingen die op de jaarlijkse monumentendag voor het publiek opengesteld worden.
-Hetzelfde geldt voor de jaarlijkse Zeedag en andere evenementen waarbij we op diverse plaatsen behulpzaam kunnen zijn.
Kleine en grote klussen die voor het muZEEum of archief nodig zijn. Doe-het-zelvers kunnen hier hun hart ophalen. We zijn bv. bezig aan een grote opknapbeurt van de Biber (eenmansonderzeeër 2e W.O.). Maar ook klein timmer-, verf- of opknapwerk kan voor komen.
U behoeft geen duizendpoot te zijn en u weet zelf het best wat voor soort werk u zou kunnen doen als vrijwilliger in onze groep van Vrienden van MuZEEum en Archief. We zien uw melding graag tegemoet.
Graag een berichtje naar Francois Hulsbergen, hulsbergenfk@hotmail.com.

Restauratie Biber
Een van de grotere activiteiten van de vrijwilligers betrof de restauratie van de Biber. De Biber was een mini-eenmansonderzeeër van de Duitse Kriegsmarine tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarvan er 324 in dienst gesteld werden. De Biber werd bediend door één man en was 8,85 meter lang, 1,57 meter breed en 1,42 meter hoog. Het had een BHP-SHP 32 13 – benzine-elektrische motoren; ze liepen 6,5 tot 5,25 knopen en hadden twee 51,5-cm torpedo’s. Het was de bedoeling ze bij honderden over land naar plaatsen te transporteren, met treinen en vrachtwagens, waar ze met hun geringe actieradius tegen de invasievloot gebruikt konden worden. Op 4 september 1944 viel de haven van Antwerpen vrijwel onbeschadigd in handen van de geallieerden. Een oude Schelde-geschiedenis werd herhaald, nu door de Duitse troepen. Na een verbitterde strijd veroverden de geallieerden (vooral Polen) Walcheren en de rest van Zeeland en zuiverden de Schelde van mijnen. Op 28 november 1944 arriveerde het eerste Liberty-zeeschip en kon Antwerpen zich de enige intacte haven van West-Europa noemen die de bevoorrading van de geallieerde legers kon opvangen en zo de kunstmatige havens van Normandië, o.a. Arromanches en Saint-Laurent aflossen. Alle andere grote aanlegplaatsen van de Noordzee, Het Kanaal en de Atlantische Oceaan waren nog steeds door de Duitsers bezet of onbruikbaar gemaakt. Met deze Type Biber wilden de Duitsers op de Schelde, de geallieerde vrachtschepen aanvallen en hun heenreis doen stoppen. Begin december 1944 werd een Liberty-schip, ter hoogte van Breskens, getroffen door twee torpedo’s van zo’n Biber-mini-onderzeeër. Dit was voor de geallieerden het sein om dit wapen uit te schakelen. Voortaan patrouilleerden torpedobootjagers op de Schelde en vernietigden de Type Bibers. Hierop zagen de Duitsers in dat het niet veel zin had verder te gaan en lieten hun Bibers stranden op de Scheldeoevers en gaven zich over.
In vlissingen staat een van de drie overgebleven exemplaren van de Biber. Dit exemplaar is in 1950 voor de kust bij Vlissingen geborgen, met de stoffelijke resten van de bestuurder er nog in. Na jarenlang op het Marinecomplex te hebben gestaan, is dit exemplaar in 2007 naar het fort verplaatst. Vrijwillgers hebben de afgelopen maanden keihard gewerkt aan de reatsuratie. Het resultaat mag er zijn!